مجله اینترنتی پاسبون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از جام جم، بررسی ها نشان می دهد با این که مقدار خانه در تهران نسبت به ماه گذشته ۱۰درصد رشد داشته، اما ظرفیت معاملات نه تنها افزایشی نداشته بلکه نسبت به تیرماه چیزی حدود ۳۵درصد کمتر شده است. وزارت راه و شهرسازی که ماهانه گزارش خویشتن در زمینه متوسط قیمت مسکن و راهکارهای کارشناسی را منتشر می کرد، در مرداد امسال از گستردن این گزارش صرف دید کرده است.

اما بانک مرکزی تو این باره گزارشی منتشر کرده که مدال می دهد تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی دهکده تهران تو مرداد ۹۹، به ۱/۹ هزاره واحد مسکونی رسیده است که نسبت به ماه قبل و ماه مثل سال قبل به نظم ۴/۳۵درصد کاهش و ۸/۱۷۵درصد اضافه را مدال می دهد.

داخل ماه تک گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات موزه قصبه تهران ۱/۲۳۱ میلیون ریال بود که نسبت بوسیله ماه قبل و ماه مانند سال قبل بوسیله ترتیب معادل ۵/۱۰ و ۴/۷۷ درصد افزودن علامت می دهد. برخی کارشناسان این حوزه درباره دلایل افزایش قیمت مسکن تو یک سال اخیر معتقدند شرکت های خصوصی با ماهیت دولتی که بیشتر آنها را با نام خصولتی می شناسیم، عامل پا بر جا گرانی ساختمان هستند. مشروح این گزارش را بخوانید:

مسکن مهم ترین و بنیانی ترین رخت در سبد هزینه خانوار است. بوسیله طوری که تو وارسی های مرکز آمار هزینه های مربوط به مسکن سهمی بسیار از ۳۰درصدی درون سبد هزینه خانوار دارد. این تسهیم در برخی خانوارها حتی بوسیله بیش از ۵۰درصد همچنین می رسد. به طوری که چنانچه یک کارگر چیزی حدود سه گانه میلیون تومان درآمد داشته باشد با احتساب ودیعه و اجاره باید حدود نیمی از درآمد خویشتن یعنی ماهانه بسیار از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از درآمد خود را صرف خرج های مربوط به ساختمانی کرده و هزینه پوشاک، خوراک، آموزش، بهداشت و درمان و موارد دیگر را با باقیمانده درآمد خود پرداخت کند.

زمانی که در قضا و قدر نهم طرح ساختمانی نرمی کلید خورد برخی کارشناسان نسبت به این طرح انتقادات اضافی را مطرح کردند، بوسیله طوری که با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه بوسیله مخالفت های عباس آخوندی وزیر وضع و شهرسازی وقت با این طرح، اجرای آن عملا کند یا راکد شد. اما کارشناسان در حال حاضر کنار این عقیده هستند اگر طرح مسکن نرمی دنباله داشت اکنون نرخ یک واحد مسکونی ۵۰ متری بوسیله نعوظ متوسط ۵۰۰میلیون تومان قیمت داشت، ولی اکنون همین واحد مسکونی زیاد از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان ارزش دارد.

این تو حالی است که سقف تسهیلات مسکن آن هم با خرید اوراق، ۲۴۰ میلیون تومان است که برای شهود آن باید حدود ۴۰ میلیون اوراق تدارک کرد. این به آن معناست که سقف تسهیلات دریافتی برای خرید ساختمان حدود یک ششم نرخ متوسط یک واحد مسکونی در تهران است. با این تفاسیر ۲۰۰ سال کشش می کشد که یک خانوار با درآمد ثابت بتواند صاحب یک خانه کاملا معمولی شود.

شریک های خصولتی از مقصران  گرانی ساختمانی هستند

محمدرضا جهان بیگلری، کارشناس اقتصادی به ارتباط نرخ ارز و ارج مسکن صیقل و تصریح کرد: زمانی که ارزش ارز افزایش می یابد و پول ملی بها خود را از دست می دهد مردم کم بوسیله نگهداری از پول خواه بسته گذاری رو می آورند، از این رو خانه به عنوان بخشی که هنوز ساز و کار مالیاتی مشخصی برایش وجود ندارد، یکی از بازارهایی است که می تواند پذیرای منابع افراد دارای نقدینگی شود.

جهان بیگلری تاکید کرد: زمانی که قیمت ارز افزایش یافته یا متمایز کل بورس رشد می کند، دارندگان متاع و خدمات به دلیل این رشد، نرخ متاع و خدمات شان را نیز تکثیر می دهند که این حرکت دورانی ناقص ادامه داشته و باعث کاهش غلبه خرید خانوار خواهد شد. از سوی دیگر زمانی که ارج ارز اضافه می یابد آدم برای حفظ نرخ پول خود، سرمایه خود را تبدیل به رخت می کنند که ظاهرا یکی از بی دردسرترین بخش ها مسکن است، چراکه نه مالیاتی بخاطر آن پرداخت می شود و نه محدودیتی در خرید و بیع آن وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: عامل دیگری که در افزایش نرخ ارز و بناء بود دارد، موضوع بها پیله است که نصیب و قسمت مسؤولیت مستقیم آن را برعهده دارد. به طوری که خانه در حال فراهم با وجود رکود همچنان تو سطر گرانی می تازد. بی تردید اگر بور قدرت فروش آدم با نرخ های موجود مسکن افزودن یابد، میزان معاملات مسکن کاهش یافته و همین امر منجر بوسیله کاهش تولید مسکن می شود. از آنجا که تولید مسکن به عنوان صنعت پیشرو علت اشتغال زیاد از هزاره عنوان شغل و فعالیت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم است، ابداع رونق درون این بخش به تکثیر شغل و رکود در این حوزه منجر بوسیله کاهش اشتغال در کشور خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه مسکن در ایران برخلاف رویه سایر کشورها، بوسیله نشانی یک کالای تنخواه ای شناخته می شود، درون حالی که تو کشورهای دیگر بوسیله دلیل وجود این اعتقاد که زمین محدود است، مالیات های زیادی بر ساختمانی متد می شود تا همه افراد دارای یک واحد مسکونی بوده و ساختمانی صرفا جنبه مصرفی داشته باشد. این کارشناس اقتصادی با رمز به این که شرکت های زیرمجموعه شانس بر افزایش مقدار بناء خاصیت دارند، گفت: گرچه ساختمان یکی از اصلی ترین نیازهای هر خانوار است، ولی به دلیل دخول شریک های خصولتی به حوزه سرمایه گذاری داخل بخش مسکن، تماشاگر افزایش نرخ ها تو این لوازم هستیم.

دلیل اصلی ورود شریک شدن های خصولتی برای سرمایه گذاری در مرزوبوم مسکن نیز زیان ده بودن آنهاست، چرا که این شرکت ها در کارنامه های مالی خود، خانه را که همواره با افزایش قیمت مواجه می شود با نرخ روز جزو مایملک شرکت محسوب می کنند تا بتوانند از این قاعده همدستی های خویشتن را سودده معرفی کنند. بوسیله گفته وی، تنخواه دارانی که به حوزه ساختمانی متوجه می شوند، به برهان این که از پرداخت مالیات معاف هستند تورم انتظاری ایجاد می کنند و همین موضوع باعث می شود مردم عادی نتوانند این متاع را به صبر تهیه کنند.

جهان بیگلری با اقرار این که بها گذاری در مقدر شدن مسکن ایرادات زیادی دارد، افزود: اکنون سازندگان و دارندگان ساختمانی تعیین کننده ارزش هستند و نهادهای نظارتی در این زمینه ورود نمی کنند. هرچند زیرساخت این فقره هنوز داخل سرزمین حاضر تراشیدن ولی باید تو این زمینه حتما برنامه ریزی شود.

ایراد در نمایش ساختمانی بوسیله گرانی ها دامن زده است

فرهاد بیضایی، ممیز مسکن درباره دلایل افزودن هر ماهه ارزش ساختمانی گفت: یک برهان افزایش بها ساختمانی افزودن نرخ ارز است، چرا که وقتی نرخ ارز تکثیر می یابد، بوسیله تبع آن قیمت همه کالاها افزایش می یابد و بناء نیز شبیه سایر کالاها رشد بها را تجربه می کند.

وی با اشعار این که افسون شده وجود داشتن اقتصاد دلیل اصلی آشفتگی و بروز مشکلات امروز ناحیه است، افزود: کاهش ارزش پول ملی و نداشتن برنامه بخاطر حفظ کردن آن از جمله موارد پا بر جا گرانی کالاها و خدمات داخل ناحیه است. اتفاقی که در زمان کاهش ارزش پول ملی رخ می دهد، این است که بسیاری از کالاها و خدمات متجاوز از کمیت رشد بها را تجربه می کند.

بیضایی بوسیله سوء مدیریت منابع در اقتصاد رمز کرد و دنباله انصاف: عرضه مسکن شرایط مطلوبی ندارد و بر گرانی آن عرشه می زند. همچنین احتکار و لیس تلاقی با متخلفان باعث ابراز چنین مشکلاتی داخل کشور شده که اغلب مردم ساختمان دار شدن برای شان به یک آرزو تبدیل شده است.

چه تعداد معامله انجام شد؟

تعداد معاملات ادا شده در مردادماه ۹۹ در حدود ۱/۹ هزار امر بود که نسبت به ماه شبیه سال قبل ۸/۱۷۵درصد افزایش را نشان می دهد. دراین ماه متوسط ارزش فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی شهر تهران بوسیله زیبایی با ۵/۱۰ و ۴/۷۷درصد افزودن نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ۱/۲۳۱ میلیون ریال رسید.

معاینه توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده تو ایالت تهران بوسیله تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال تاسیس با تسهیم ۵/۳۸درصد زیادترین تسهیم را به خود اختصاص داده است. همچنین در ماه مورد وارسی شاخص کرایه مسکن اجاری در دهات تهران و تو بی مو مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل بوسیله ترتیب معادل ۴/۲۷ و ۶/۳۰درصد رشد را نشان می دهد. مقدار ها در بازار ملک از ابتدای سال چقدر گران شد؟ | مسکن ارزان می شود؟
  • ۹۹/۰۶/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی