مجله اینترنتی پاسبون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا؛ امروزه داشتن خودرو گویی به یکی از ملزومات عمر تحول شده است، یادش به خیر ، داخل دوران کودکی آرزو داشتیم حداقل سوار اتوبوس شویم، در حوالی ای نه چندان دور شاید از هر ۲۰ خانواده یک خانواده خودرو داشت و بخشی دورتر بور این تناسب بیشتر بود اما اکنون نسل امروزی دیگر تصوری از اینکه یک خودرو داخل پارکینگ منزلشان نباشد ندارند، حال نتیجه این همگی خودرو که به رخساره دهنه گسیخته داخل خیابان های کلانشهرها بوسیله اختصاص تهران تردد می کنند چیست؟ تو زمستان اینورژن و در تابستان آلودگی ازن است که هر دو به ضرر همین انسان تمام می شود.

داخل بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته هر خودرویی زندگی مفیدی دارد ولی در ناحیه ما تا زمانی که یک خودرو مشهود شود و طرز برود از آن کاربرد می شود که نتیجه آن آلودگی هوا و افزایش بلای ناگهانی های قلبی و ریوی و سرطان ریه است، آمارها علامت می دهد که بیش از ۳ هزار اتوبوس فرسوده تو تهران تردد می درنگ که حجم زیادی آلودگی به همراه دارد در پیاده شدن آن ۴۰ هزاره وسیله تاکسی ناتوان را نیز اضافه کنید که  که با قاعده در سطح شهر شلوغی مانند تهران در رفت و آمد هستند. با این حساب یعنی نیمی از ناوگان ۸۰ هزار خودرویی تاکسیرانی پایتخت به سن فرسودگی گویا اند. البته آمارها مدال می دهد که در سطح سرزمین نزدیک ۲۰۰ هزاره تاکسی کوفته وجود دارد در کنار آنها خودروهای شخصی از رده خارج تیمار مزید بر علت شده اند.

یکی از راهکارهای کاهش میزان آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده، نوسازی ناوگان حمل و نقلی ملک است که بوسیله دیدن می رسد تاکنون چندان اندوه قاهر نبوده؛ بنا بر اعلام مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران؛ مقرر شد که ۱۵ هزار مایه تاکسی فرسوده داخل تهران در سال ۱۳۹۹ نوسازی شود ولی تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است که نتیجه آن ظهور و ابراز پدیده ای تقریبا نو به صیت آلایندگی ازن است که به آلاینده تابستانه معروف شده است.

درون حدود دو تا سه سالی است که می شنویم تابش خورشید موجب بروز آلاینده ازن می شود داخل حالی که این شعله زدن ابد بوده و تابستان های گرمتری نسبت به این سالها داشته ایم بنابراین قطعا مساله دیگری در میان است که کارشناسان معتقدند موجب فرسوده وجود داشتن خودروها و برقرار عمل نکردن کاتالیست ها انگیزه بروز این آلودگی است، پس آلودگی ازن را به گردن خورشید نیندازیم و به دنبال مقصر اصلی و رفع آن باشیم زیرا که مساله شوخی برداری نیست زیرا بنا کنار اعلام منابع ذیربط تقریبا سالانه متجاوز از ۲۰ هزار پیکر ذرات پاندول دانا ریه تهرانی ها می شود، از این ارج ۱۲ هزار بدنه مربوط به خودروهای سبک سواری است و حدود ۲ هزار تن نیز مربوط بوسیله موتورسیکلت ها است که با آلودگی ازن در کنار آن، دیگر مساله بسیار متناسب پندار می شود.

بیش از ۲۰ میلیون خودرو در قلمرو وجود دارد که به خشکی امدن اساس آمار سال ۱۳۹۷، یک میلیون و ۶۵٣ هزار خودرو یعنی هفت درصد از کل خودروهای قلمرو فرسوده است که قطعا داخل دو سال گذشته این آمار افزایش یافته است پس باید فکری رادیکال برای این مشکل کرد.

مسعود تجریشی معاون انسانی موسسه حفاظت فضا زیست دراین باره گفت: ازن از ناکس تولید می شود که ناشی از نفوذ های ثانویه ای است که در افزایش دما اتفاق می افتد، کشورهای اروپایی اضافی این مساله را داشتند و آنرا برطرف کردند ما نیز اکنون به آرامی از مساله آلودگی ذرات پاندول مسبوق بحث آلودگی ازن شده ایم و بوسیله دیدن می رسد ازن دارد جایگزین ذرات معلق می شود، البته به نظر می رسد این مساله قبلا بوده اما چون تا سه سال پیش سنسورهای مایه های اندازه گیری مشکل داشتند وارد آن نمی شدیم برای اینکه نمی توانستند کالیبره شوند و ما سال ۹۶ مسبوق آن شدیم.

وی افزود: این سنسورها به گازهایی احتیاج دارند که بوسیله جهت تحریم نمی توانستیم آنها را بااطلاع کنیم از این رو سپس از بررسی هایی که ۶ تا ۹ ماه طول کشید، یک مرکز تحقیقاتی درون یکی از دانشگاه ها برای اولیه کود این بغرنج را داخل کشور برطرف کرد و توانست روشی به دست آورد که سنسورهای گازی را کالیبره کند که بعد از آن توانستیم به نعوظ باریک بین معادل گیری ها را ایفا دهیم.

تجریشی ادامه عدل: مایه ها مدال می داد که ازن در زمستان بیشتر از تابستان است و آنجا بیدار شدیم که سنسورهای گازی ما مشکل دارند در مدت ازن در تابستان به علت الو پرتو خور تکثیر می یابد اما به موجب تحریم نمی توانستیم از خارج وارد کنیم که با قابلیت تویی توانستیم این شاق را برطرف کنیم.

وی درباره علت آلایندگی ازن گفت: وقتی خودروها باستانی نم می شوند تولید ناکس آنها بیشتر می شود زمانی که موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند ناکس بیشتری تولید می کنند در این حالت که با تکثیر دما و تابش پرتو خورشید ناکس موجود داخل هوا به ازن تبدیل می شود.

معاون فضا زیست انسانی موسسه حفاظت محیط زیست افزود: مثلا نیروگاه ها اندوه ناکس تولید می کنند اما در تهران نیروگاه جدی نداریم بنابراین اتفاقی که افتد این است که وقتی ناکس وارد هوا می شود نفوذ کردن شیمیایی ثانویه در هوا انجام می شود که تو اتمسفر پایین به ازن تبدیل می شود، ازن بسیار خطرناک است یعنی گازی است که دیده نمی شود مانند ذرات معلق نیست اما می تواند روی سلامتی مردم با بروز سرطان و مشکلات ریوی اثر سوء بگذارد.

وی بیان داشت: برخی فکر می کنند بتوان زمین های بیشتری را اطراف تهران واگذار کرد تا آدم متمرکز شوند اگر هم متمرکز شوند بنزین بیشتری مصرف خواهند کرد و عوارض بیشتری به همراه خواهد داشت، چنانچه بی آرامی می خواهیم بارگذاری شهر تهران را افزایش دهیم باید این مسائل را محلول کنیم وگرنه سلامت مردم بوسیله خطر می افتد. 

تجریشی درباره راهکار کاهش آلودگی ازن درون هوا مداومت کرد: باید ناوگان خودرویی کشور نوسازی و مترو تقویت شود، اکنون چند سالی است که اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل اشتراکی بخانه برگشتن تهران نشده است، حدود ۶۰ درصد تاکسی ها درمانده اند، موتورسیکلت ها باید از کف خیابان ها جمع و خودروهای فرسوده از رده خارج شوند اگر این اتفاق نیفتد این وضعیت علاوه بر اینکه همچنان ادامه دارد بلکه تشدید هم می شود زیرا خودروها قدیمی نمدار می شوند و این پیش بینی هایی که از وضعیت جوی کشور اعلام می شود مبنی بر اینکه هر سال شاهد هوای گرمتری خواهیم بود، قطعا مساله ازن تشدید می شود.
  • ۹۹/۰۵/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی