مجله اینترنتی پاسبون

همشهری آنلاین_ سمیرا باباجانپور:اما گویا «قرنطینه» نمی تواند حافظه سیال بازیگر را پشت درهای بسته نگاه دارد. گالری «آنلاین»، جایی که هنرمندان از همه قسمت قسمت کردن های هنری می توانند بی هیچ دغدغه ای میلیون ها مخاطب جذب کنند، اینک در نگارخانه فرهنگسرای «خرد» برپاست.  

وقتی هنرمندان مقابل کرونا می ایستند

وقتی نخستین نگارخانه آنلاین با موضوع قرنطینه، درون همان روزهای نخستین مسری کرونا در فضای مجازی، دست بوسیله مشت شد، شاید کمتر هنرمندی فکر می کرد بخواهد اثری در این نگارخانه بوسیله نمایش بگذارد. ولی توفیق طرح و استقبال مخاطبان علت شد تا این روزها هنرمندان از بناء نشینی به صرفه هنر استعمال کنند و مجال بیشتری بخاطر خلق یک اثر هنری داشته باشند. آنها چشم امید به این نگارخانه های آنلاین بسته اند. نگارخانه ای که قدرت درس زیادی دارد و بدون مرز تو سطح بین المللی گشادگی می یابد. «پگاه نصراللهی»، مدیر گروه هنری «پگانا آرت»، مجری برگزاری نمایشگاه و نگارخانه های هنری در باختر تهران، از چالشی سخن می گوید که از همان روزهای نخست عالمگیر کرونا که تلاش بخاطر خانه ماندن و قرنطینه خانگی بوسیله بلندی خود گویا بود، رویه انداخته اند. چالشی که با مدیریت فرهنگسرای دانش توانست مخاطب هزاران کاربر فضای مجازی را بوسیله لفظ نگارخانه های آنلاین بکشاند.

نصراللهی می گوید: «بی تردید برای یک هنرمند، هنر زمانی معنا پیدا می بطی ء که در معرض دیدگان فراغت بگیرد. هنر برای نوازش چشمان مخاطب ساختن می شود. اکنون با بسته شدن درهای نگارخانه ها باید فکری می کردیم. یک چالش هنری سیاق انداختیم و آن شرکت تو نمایشگاهی با عنوان قرنطینه بود. درون این نمایشگاه، هنرمندان موضوع قرنطینه را به تصویر می کشند و آثار هنری تو فضای رمزی نشر داده می شوند. از اسلوب اندازی این چالش، ۲ کمال مطلوب داشته ایم، نخست اینکه روحیه هنرمندان خانه نشین را تقویت کنیم و دیگر اینکه از توقف خلق آثار هنری جلوگیری کنیم.»

 شرکت ایرانی های مقیم خارج از کشور

۷۰ پی هنری درون قالب های مختلف هنرهای تجسمی برای شرکت در دور مقدمه نگارخانه آنلاین فرستاده و یک فیلم ۲ دقیقه ای از آثار نخبه تهیه و به قیافه ۳ بعدی تو فضای مجازی به تعهد پرداخت گذاشته شد. استقبال مخاطبان امیدوارکننده وجود.  نصراللهی می گوید: «هنرمندان زیادی باهم اتحاد کردن کردند. شریک کننده ها تنها تهرانی نبودند از شهرهای دیگر کشور و تا اینکه انبازی کننده های ایرانی مقیم بیرون نیز بوسیله این چالش هنری پیوستند. خوشبختانه با همراهی نگارخانه خرد درون خیابان کوچک «شهران»، کار، حرفه ای پیش رفت. به نحو ای که مخاطب با تماشای این نگارخانه آنلاین می تواند تو آن شلنگ بزند و از زیبایی های هنری اش لذت ببرد.»

دوران نگارخانه های آنلاین 

این چالش هنری همچنان ادامه دارد و بازخورد مناسبی که هنرمندان دریافت کرده اند، موجب شده است تا طیف گسترده ای در فضای مجازی به این چالش هنری بپیوندند. مدیر گروه هنری «پگانا آرت» که تاکنون بیش از ۳۰ نمایشگاه تو پایتخت برگزار کرده است، اسلوب اندازی نگارخانه آنلاین را همچون یک تولد هنری معرفی کردن می یواش و می گوید: «بی شک دیدن آثار هنری داخل فضای مجازی، فقره جدیدی نیست. ولی این روزها با بسته شدن درهای نگارخانه ها و گالری های هنری، نگاه ها بوسیله این سبک از نمایشگاه هنری تحول کرده و گنجایش های مثبت آن پررنگ شده است تا جایی که بسیاری از هنرمندان، جذب آن شده اند و نه تنها در دوران قرنطینه ویروس کرونا، بلکه تصمیم خمود اند درهای نگارخانه آنلاین را برای ابد باز نگه دارند.»

نگارخانه در جزء بیماران کرونایی

دیدن آثار هنری همان احترام که برای مخاطبان ساختمان نشین روزهای کرونایی جذاب است بی تردید در روحیه بیماران نیز تأثیرگذار خواهد حیات. حکم جذاب و متفاوتی که مسئولان بیمارستان «نیکان» غرب تهران ادا داده اند، یک میزان قاهر است. مخاطب آثاری که در فضای درمانی به نمایش در آمده است، بیماران، کادر درمانی و خانواده و همراهان بیماران هستند. باید بدانیم که این دیدگاه که هنر می تواند اثرات مفیدی بر بهبودی ناخوش بگذارد، امروزه یک دیدگاه لبریز طرفدار است. 
hospital art پهلو این دیدگاه برقرار است که هنر می تواند تجربه درد را از طریق منحرف کردن توجه بیمار کاهش دهد.  بر همین اساس آثار آبرنگ «سوگند فضلی خوانی» با موضوع «فطرت» تو بسرنوشت شوم دچار کردن بیماران مبتلا به کرونا درون این بیمارستان به نمایش در آمده است. 

گالری گردی با یک فنجان چای

تماشای جذاب ترین آثار هنری تو زمانی اندک از ۲ دقیقه، در فضای جانی خانه، بی تردید انباشته مخاطب خواهد وجود. تجربه ای که تا پیش از این، کثرت ها از آن محروم بودند. ولی مخاطبان نگارخانه آنلاین دست گره شده نیستند. همگی می توانند از آن روزی مند شوند
  • ۹۹/۰۳/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی