مجله اینترنتی پاسبون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، با فرا فرود امدن فصل سرما و بارندگی ها تقریباً عزل برداشت زعفران تمام شده و با نگاهی بوسیله آمار خرید زعفران در سبزوار (استان خراسان رضوی) توسط شریک تعاونی خوش نشین می توان بوسیله سادگی دریافت که تاکنون کشاورزان تقریباً حدود ۲ درصد زعفران خودشان را در این منطقه تحویل این شرکت داده اند در حالی که نرخ آن از بازار نیز بیشتر است ولی چرا کشاورزان از خرید تضمینی استقبال نکردند.

منصور برغمدی، مدیر جهاد کشت سبزوار گفت: با توجه به اینکه میانگین برداشت از هر هکتار کاشت زعفران در این شهرستان ۴.۵ کیلوگرم بوده و نسبت به پارینه ۱۵ درصد افزایش دارد، پیش دماغ می کنیم داخل سال جاری هفت قد زعفران در سبزوار برداشت شود.

وی با تقریر اینکه اقلیم مفت منطقه، کمتر آب طلبی محصول زعفران و سودآوری آن باعث شده تا رغبت کشاورزان به کشاورزی این علیه افزایش یابد، افزود: حدود ۸۰ درصد زعفران این شهرستان داخل بسرنوشت شوم دچار کردن ششتمد تولید می شود.

مدیر جهاد زراعت سبزوار تو رابطه با فروش کم زعفران کاران به همدستی تعاونی روستایی، گفت: برداشت زعفران تو سبزوار نسبت به تربت حیدریه که تاکنون جگر عضو و تو نیشابور دو تن تحویل شرکت های تعاونی خوش نشین داده اند قدری پشت نم است و برخی از کشاورزان داخل حال خشک کردن محصول خودشان هستند. خرید ۳۵۰ کیلوگرم زعفران

وی با اشاره به اینکه برخی دیگر از کشاورزان همچنین منتظر هستند تا اوضاع قیمت خرید درون بازار بهتر شود، تکثیر کرد: با آغاز خرید زعفران توسط شرکت های تعاونی روستایی که برای امان از کشاورزان انجام شد و باعث شده است تا قیمت آن در بازار زیادتر شود، تاکنون حدود ۳۵۰ کیلوگرم زعفران توسط همکاری های تعاونی خوش نشین از کشاورزان تو سبزوار خریداری شده و در حال حاضر در اوج فروش هستند.

برغمدی با ابراز اینکه تعداد دیگری از کشاورزان به دلیل پرداخت هزینه های کارگری و نفقه هایی که دارند نمی توانند تا زمان صیقل بیع تضمینی که دوره صیقل پول کامل آن معمولاً چند ماهه است فراغت کنند زعفران خودشان را با حدود دو میلیون تومان تحت نرخ خرید تضمینی به قیافه نقدی و باقیمت پایین تر در بازار به تجار و دلالان می فروشند.

وی با رمز بوسیله اینکه برای انجام آزمایش های تست اولیه زعفران به دنبال بسته شدن قرارداد با دانشگاه آزاد سبزوار هستیم تا از زمان ارسال زعفران بوسیله آزمایشگاه های مشهد کاسته شود، افزود: چنانچه تاکنون بیع حمایتی اقبال نبود ارج خرید زعفران بوسیله زیر پنج میلیون تومان روان بود.

در همین ربط امرالله شمس، رئیس دایره تعاون خوش نشین سبزوار نیز با اشاره به اینکه این باهم اتحاد کردن تعاونی وظیفه فروش زعفران حمایتی کشاورزان را از پنج شهرستان خوشاب، سبزوار، جوین، جغتای، داورزن را پهلو عهده دارد، گفت: تاکنون حدود ۳۵۰ کیلوگرم زعفران از کشاورزان زعفران امر خریداری شده و نرخ خرید تضمینی آن از هشت میلیون و ۲۰۰ هزاره تومان با توجه به سنخ و چونی زعفران تا ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزانی که درون ابتدای معامله تضمینی که از ۱۸ آبان شروع شده و تا ۳۰ آذر دنباله دارد و محصولشان را تحویل داده اند ۲۰ درصد پول زعفران خودشان را گرفته اند، افزود: با توجه به اعتباری که دولت بخاطر خرید این علیه گلچین کرده است بقیه پول خرید زعفران کشاورزان صیقل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ممکن است برخی افراد از ته رنگ و اسانس بدلی در فروش زعفران استفاده کرده باشند و باید قبل از معامله حتماً تو آزمایشگاه تست شوند، افزود: برای فروش تضمینی باید زعفران تحویلی ثمر سال جاری باشد و فروشنده فقط کشاورز باشد و حق خریداری زعفران از دلالان و شفیع گران را نداریم. اگر نیازی ندارید محصولتان را نفروشید

شمس با توصیه به کشاورزانی که در حالی حاضر نیازی به فروش محصولشان ندارند و حدس می زنند تا گران تر شود، گفت: به اندازه نیاز خودشان زعفران بفروشید شاید درون روزهای آتی مقدار زعفران بهتر شود و وظیفه ما تنظیم بازار است و خرید همگی دشت موجود در بازار به خشکی امدن عهده ما محو.

وی با تأکید بر اینکه ورود دولت برای خرید تضمینی محصولات زراعت بخاطر زنهار از تولیدکنندگان است افزود: برخی از دلالان در زمان برداشت دشت با سوءاستفاده باقیمت های پایین محصولات کشاورزی را خریداری می کنند و بعد از فصل برداشت باقیمت بالایی به استعمال کنندگان می فروشند.

مهتر اداره تعاونی روستایی سبزوار در رابطه با اینکه چرا در طاس منطقه سبزوار فقط راه اندازی تعاونی این شهرستان حلال به خریداری شده و بقیه همدستی های تعاونی خوش نشین نمی توانند فروش تضمینی ادا بدهند، بیان کرد: این تصمیم گیری توسط سازمان جهاد کشت بوده و یکی از دلایل آن را شاید بتوان شرایط نگهداری محصول خریداری شده و تأمین ایمنی اقرار کرد. فروش حدود دو درصد زعفران تولیدی

تو حالی که پیش بینی برداشت هفت عضو زعفران در سبزوار، دونیم تن در خوشاب، کاشت ۱۶۳ هکتار زعفران در جوین و پیش بینی تولید پنج هزار کیلوگرم زعفران خشک در جغتای توسط مسئولان بیان شده است به سادگی می توان دریافت مشارکت تعاونی روستایی سبزوار داخل حدود دو درصد زعفران تولیدی منطقه را توانسته خریداری بطی ء و بقیه آن یا مشت دلالان و تجار است و خواه دست کشاورزان که هنوز بوسیله فروش نرفته است.

 اما توجه به برداشت ۴۴ کالبد زعفران خشک در تربت حیدریه و برداشت زیاد از ۲۰ قامت در نیشابور آمارهای خریداری شده توسط انبازی های تعاونی خوش نشین در این دو شهرستان نیز بیان کننده این موضوع است که دلالان بیشتر فعال بوده و کشاورزان اندک رغبت بوسیله فروش دشت خودشان بوسیله شرکت های تعاونی خوش نشین داشته اند، علی رغم اینکه قیمت معامله آن بالاتر از راسته بوده است.

و تو نهایت می توان نتیجه گرفت دخول دولت بوسیله این حوزه فقط برای انتظام قیمت زعفران خریداری شده بوده و از کاهش شدید ارج این طلای سرخ تو میدان تا حدودی توانسته کم درنگ و این شفیع گرانبها هستند که تعیین کنند ارج بازپسین محصول هستند.

ولی در آخر با توجه به تغییرات دلار در عارض ادامه صادرات این محصول می توان خراج گرفت تو روزهای آینده تماشاگر افزایش بها زعفران خواهیم بود.
  • ۹۸/۰۹/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی